De beroemde "granaat" pot! Voor alle Belgen is het een Proustse Madeleine... Het wekt herinneringen op die zowel zoet als prikkelend zijn.
Het was net na de Tweede Wereldoorlog dat Franz Bister het idee kreeg voor deze inmiddels legendarische pot. Als een marketinggenie van vóór zijn tijd, liet Franz Bister zich inspireren door de Mills-granaat, geproduceerd door de Engelsen tijdens de Tweede Wereldoorlog en gebruikt door de Amerikanen tijdens de bevrijding. De boodschap: het openen van een Bister-pot is het vrijlaten van explosieve en prikkelende smaken!
Laten we de pin eruit trekken, en laten we ook recyclen!
Geen denken aan om deze pot te veranderen! Maar we hebben geprobeerd deze te verbeteren door de impact op het milieu te verminderen.
We hadden de plastic deksels al vervangen door metalen deksels. Ter herinnering, de productie van plastic genereert wereldwijd bijna 2 miljard ton CO2 per jaar en meer dan 70 miljoen ton plastic afval wordt zwerfafval dat honderden jaren nodig heeft om af te breken. Deze vervuiling verstikt het leven in de zee, heeft een negatieve invloed op de bodem en vergiftigt het grondwater, en kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken (*)
Vandaag lanceert Bister een nieuw formaat "granaat". Een pot van 900G ontworpen in een innovatieve verpakking, gemaakt van 30% gerecyclede kunststoffen. Dit rPET-formaat (gerecycled polyethyleentereftalaat) bestaat uit PET-materialen die zijn gesorteerd, gewassen en vermalen voordat ze worden gesmolten om opnieuw te gebruiken. Elke kg geproduceerd rPET stelt ons in staat om onze CO2-uitstoot met 3 kg te verminderen in vergelijking met traditionele kunststoffen.
Dit gesloten recyclingproces maakt het mogelijk om het energieverbruik met 50% te verminderen en de CO2-uitstoot met maximaal 30% te verminderen, waardoor de afhankelijkheid van olie als grondstof wordt verminderd. Het is nog niet perfect, maar we gaan de goede richting uit.
Dit nieuwe formaat is lichter en sterker. Zes keer lichter in transport dan glas. De grote bokalen zijn beschikbaar voor de Dijon-mosterd, de mosterd op grootmoeders wijze en de Impériale. Een onnavolgbare en authentieke smaak in een duurzamere verpakking om te voldoen aan de vraag van onze klanten en voor het welzijn van onze planeet.
(*) bron: Verenigde Naties